Cum fentăm cântarul de sărbători

Mihai Dragomir ne invata cum sa mancam de sarbatori

Cum fentăm cântarul de sărbători

Nu știu cum e la voi, mie mi se pare foarte greu să respecți reguli de alimentație în perioada asta. Pentru mine sărbătorile au farmec cu cozonac, cu sarmale, cu mâncare tradițională și vin viert, deși n-am o problemă cu cei care mănâncă broccoli și beau apă plată lângă brad. Am citit zeci de articole pe tema asta, dar cele mai multe mi se par nerealiste: unele exclud total mâncarea tradițională și vin cu variante înlocuitoare, altele recomadă meniuri aberante la ore fixe, calculat de calorii, etc. Mi se par imposibil de respectat și foarte frustrante. L-am rugat pe Mihai Dragomir să ne facă o schemă de bun simț pentru perioada asta, care să includă și carnea de porc,  și cozonacul, și salata boeuf, astfel încât să fentăm cântarul în avantajul nostru acum pe final de an.

REGULA 1: ALEGEREA CORECTĂ A ALIMENTELOR

Prima regula se aplică celor care gătesc. Eu o să-i transmit mamei 🙂

În primă fază, trebuie să învățăm să alegem alimentele când mergem la cumpărături. Trebuie să eliminăm măștile, să alegem naturalul, nu fardul. Mergem în magazine și găsim  alimente deja moarte. Le cumpărăm, le prelucrăm și le mâncăm, deși ele sunt deja distruse. Organismul nostru are nevoie să își  refacă celulele, ele au nevoie de energie, ca atare trebuie să poată folosi cu succes nutrienții din acel aliment (de accea este foarte important ca alimentele sa fie bune, naturale și proaspete) – Mihai Dragomir, Doctor in Intretinerea Masinariei Umane, Consilier in Nutritie, Maestru al Sportului, Psiholog, Profesor Antrenor Fitness Specialist, Advance Health Exercise Specialist Level 6 EREPS

Asta înseamnă că trebuie să fim atenți la culoarea alimentelor, la mirosul lor. Alegeți pătrunjelul care miroase cât de cât a pătrunjel, legume pe cât posibil românești iar la capitolul carne și ouă, mare atenție.

OUĂ – de obicei facem așa cum ne învață autoritatea: verificăm eticheta, un lucru bun, deși nu toți producătorii ne dau toate informațiile despre produsul respectiv. Verificăm cifra, dar trebuie să ținem cont și de vechile metode, acelea băbești, în sensul că trebuie să te uiți puțin la culoarea oului, la coajă, să nu fie pătată, poroasă. – Mihai Dragomir

CARNEA – Eu o aleg în primul rând vizual și după miros.  Dacă este vânătă sau gălbuie din start îți indică faptul că este veche și refrigerată . Dacă bucata de carne este plină de sânge, înșelător, oamenii cred că este proaspătă, dar asta nu înseamnă că în realitate este așa.Trebuie să observi că are foarte puțin sânge de la tăiere și apoi trebuie să fim atenți la fibra exitentă în carne, se poate observa dacă acea carne este procesată sau nu.  Cel mai simplu e să cumperi de la o sursă de unde ai încredere. – Mihai Dragomir

REGULA 2: ALIMENTELE GREU DIGERABILE LE CONSUMĂM ÎN PRIMA PARTE A ZILEI

Avem și această proastă tendință dobândită în timp, nu știu de ce,  părinții noștri nu făceau așa: de a mânca măncărurile greu digerabile și foarte încărcate caloric către seară și nu dimineața. – Aura Calina, Instructor de fitnes si Antrenor Cardio Mix, PR Centrul de Excelență Cardio Mix Fitness Anti Aging

MIC DEJUN salata de boeuf, cu ou umplut,  ce e mai greu digerabil ((lebăr, caltaboș, tobă, șuncă, sorici, cârnați etc.), o felie de cozonac la cafea.

PRÂNZ sarmale sau friptură (preferabil să alăturați ardei iute, salată sau murături, fără alte combinații…). Important este altceva: luați pauză de 10, 15 minute măcar între felurile de mâncare dacă la o masă ai două feluri. Mănâncă mai încet, bucură-te de cei care stau la masă și nu de telefonul mobil sau de televizor. Savurează mâncarea.

SEARAmutăm ciorba, care în mod normal o mănânci la prânz, seara.  Sau friptură fără mămăligă, fără cartofi, cât mai puțin procesată, friptură în sos făcută acasă cu murături sau salată (salată verde, asortată, salată de varză).

CE ÎNSEAMNĂ MÂNCARE GREU DIGERABILĂ?

Acele alimente care conțin foarte multe ingrediente și alimentele procesate. Se digeră foarte greu, se metabolizează foarte greu. In condiții normale, atunci când organismul nostru funcționează optim și am mâncat ce trebuie, mâncarea se metabolizează între 24 și 48 de ore. Dacă exagerăm cu mai multe tipuri de mâncare și cantitativ, metabolizarea se face chiar și în 72 de ore. Uneori, dacă organismul suferă de anumite afecțiuni, poate dura până la 3-4 zile. “Mihai Dragomir

“Când organismul n-are timp să metabolizeze, se întâmplă multe modificări la interior, în timp rămâi cu depozite de grăsime, pot aparea dureri de cap, respirație urât mirositoare și așa mai departe. Ficatul poate fi afectat, dereglarea nivelului de insulina poate produce în timp afecțiuni ale tiroidei.”–  Aura Calina

REGULA 3: DULCIURILE CONSUMATE SEPARAT, NICIODATĂ DUPĂ MASĂ

Da, suntem obișnuiți să vedem masa plină, justificandu-ne că respectăm tradiția, dar asta înseamnă STIMUL VIZUAL. Dacă, de exemplu, ai vedea pe masă doar două produse, organismul ar sta foarte liniștit, nu i se declanșează senzorul, nu cere, alege rapid.

Puteți pe masă cât mai puțin și rulați mâncarea. Văzând multe alimente, senzorul vizual transmite informația către creier cu semnalul urgent că trebuie să mâncăm, avem de toate, dar nu ne putem hotarî. Vizual suntem păcaliți și informația este trimisă eronat către creier, de aceea simțim nevoia să mâncăm tot ce vedem.

Un alt aspect important este acela că venim după o perioadă de post și oamenii sunt informetati , ca atare mănâncă mai mult decât e nevoie, lucru care generează apariția bolilor și afecțiunilor.”   – Mihai Dragomir

REGULA 4: PUȚIN DIN FIECARE  FEL, DAR NU PUȚIN DIN 7 FELURI LA ACEEAȘI MASĂ

“În momentul în care ai băgat un aliment în gură, senzorii de pe limbă trimit informația către creier cu comanda: e nevoie de substanța x pentru procesul de digestie. Când combini alimente multe sau complexe (gen cozonac), legume, carne, cartofi, condimente, zahăr, gândește-te că în momentul acela forțezi creierul  să dea drumul la foarte multe de astfel de substanțe, în același timp.”

“Vă dau și un exemplu: imaginați-vă gura unei mașini de tocat carne prin care forțăm intrarea unei cantități mari de carne dintr-o dată (mai mult decât permite gura de intrare). Veți vedea că oricât de mult îndeși pe gura mașinii de tocat, ea va toca doar o cantitate de carne într-un anumit timp. Așa și cu organismul, ce nu poate digera și metaboliza ajunge în depozite.” –Mihai Dragomir

 Are Aura o vorbă care mi-a plăcut foarte tare: când facem greșeli de genul acesta organismul ne altoiește. Eu cred că e păcat să-l supărăm. Împăcarea e grea și se traduce prin multe ore la sală.

Multumesc Aura și Mihai!

Să vă fie de folos! Sărbătorile să fie pentru voi și despre voi! Mâncați cât să vă simțiți bine, să vă faceți poftele!

 

No Comments

Post A Comment