AUTISMUL VIRTUAL, BOALA COPIILOR NOȘTRI

Autismul virtual si copiii

AUTISMUL VIRTUAL, BOALA COPIILOR NOȘTRI

Mă uit în jurul meu și mă întreb cum ar reuși părinții din ziua de azi să-și crească copiii fără tablete, fără telefoane, fără Cartoon Network, Minimax, Disney Junior, etc…

Postam săptămâna trecută pe facebook faptul că puștii din fața blocului se jucau de-a v-ati asunselea și mi-au dat de gândit reacțiile vostre: ireal;cum? fără telefoane; mare minune că lasă tehnica deoparte; e bine și o dată la 10 ani ca fac asta… Normalitatea din urmă cu 20, 30 de ani a denenit anormalitate acum. Mă întreb oare cum am reușit noi, generația, 78, 80, 86 să creștem fără telefoane, fără tablete, fără ore în șir de privit desene în fața televizorului… Ce făceam în casă atâtea ore în anotimpul rece, cum se descurcau părinții noștri când ieșeau în oraș și n-aveau yotube-ul pe telefon să ne închidă gura, cum reușeau mamele nostre să ne liniștească fără Duck tv, despre ce vorbeam cu colegii în timpul pauzelor dacă nu aveam telefoane și facebook…

E o nebunie ce se întâmplă acum cu generația tânără. Și n-ar fi chiar atât de grav dacă obiceiurile astea cool n-ar avea consecințe, mai ales în cazul copiilor care se formează în fața televizorului sau cu tableta în mâna. Dar, din păcate, au! Și foarte grave…

La 90% din copiii diagnosticați cu AUTISM din ultimii ani, factorul declanșator a fost vizionarea excesivă la televizor sau utilizarea tabletei, calculatorului

Fetele sunt mai puțin afectate, arată analiza centrului de recuperare a copiilor diagnosticați cu autism. Dintre cazurile identificate, 80% sunt băieți.

În cazul copiilor și mai ales al copiilor mici de 0-3 ani, consumul TV este foarte dăunător, ajungându-se în marea majoritate a cazurilor în care cei mici au fost lăsați în medie peste 4,5 ore/zi în fața mediilor virtuale, la diagnostice de ÎNTÂRZIERE ÎN DEZVOLTAREA PSIHO MOTRICĂ, ÎNTÂRZIERE ÎN APARIȚIA ȘI DEZVOLTAREA LIMBAJULUI, TULBURĂRI DE COMPORTAMENT ȘI MAI GRAV ADHD SAU CHIAR AUTISM.” – psihologul Marius-Teodor Zamfir, Coordonator Centru Sfantul Mihail pentru copii cu autism

Afecțiunea se numește AUTISM VIRTUAL! Și da, există diferenţe majore între copiii cu autism „clasic” şi copiii autizați prin vizionarea TV.

În cazul AUTISMULUI CLASIC recuperarea se realizează în timp, aproximativ 2-4 ani sau chiar toată viaţa, cu program de terapie individuală de minim 6-8 ore/zi şi procent de integrare în învăţământul de masă puţin peste 50%. În multe cazuri, cu toate aceste intervenţii intensive, copiii vor mai prezenta anumite sechele pentru toată viaţa.

În cazul copiilor AUTIZAȚI DE PRIVITUL EXCESIV LA TV, recuperarea se realizează în 6-18 luni, cu program de terapie individuală de minim 2-4 ore/zi şi cu procent de integrare în învăţământul de masă peste 90%.

CE SE ÎNTÂMPLĂ MAI EXACT CÂND UN COPIL MIC STĂ PESTE 2, 3 ORE PE ZI ÎN FAȚA TELEVIZORULUI?

Este vorba de o nedezvoltare corespunzătoare a sistemului neurologic, datorită lipsei de stimulare psiho-motrică. De ce? Copilul primeşte doar anumite senzaţii (vizuale sau/şi auditive) provenite dintr-un mediu virtual, neexistând posibilitatea să coreleze aceste senzaţii vizuale şi auditive cu celelalte tipuri de senzaţii: tactile, de miros, de gust, neputând astfel să se dezvolte corespunzător. Este și motivul pentru care ACADEMIA AMERICANĂ DE PEDIATRIE  recomandă ca până la doi ani copiii să nu aibă contact cu mediul virtual.

În primii ani de viaţă, copiii au în special nevoie de o relaţie foarte apropiată cu părinţii şi cu ceilalţi membrii ai familiei. Au nevoie de ajutor, de îngrijire, de ghidare, de suport, de educaţie, nevoi care nu pot fi suplinite în nici un caz de televizor, calculator, tabletă, telefon, ci de o interacţiune directă a copilului cu persoane, obiectel… Așa se pot dezvolta normal şi natural.

Am făcut acest experiment, mai mult din curiozitatea mea ca părinte, nu ca profesionist, în cazul unor copii despre care mi-am dat seama că nu au autism. Am stins televizorul timp de o lună.Am evaluat copilul, împreună cu colegii mei, şi le-am propus părinţilor să facem o probă, să vedem ce se întâmplă în perioada asta în care televizorul s-a stricat, e o cutie neagră, nici măcar dumneavostră nu vă uitaţi. Există şi părinţi care spun, dar el nu priveşte la televizor, pentru că stă pe un post de ştiri. Nu contează! ECRANUL ESTE O ATRACȚIE PENTRU COPIL ȘI EL RECEPTEAZĂ ORICE. Le propun părinţilor să se implice, în schimb, în viaţa copiilor, să meargă în parc, la teatru, să citească împreună, să povestească, să deseneze, să facă orice, dar nu cu mijloace audiovizuale. Părinţii se întorc cu alţi copii, după numai o lună. Este magie!” – Dr. Raluca Teleanu, şefa secţiei de Neurologie pediatrică de la Spitalul de Copii Victor Gomoiu din Bucureşti

În cazul copiilor care sunt lăsaţi foarte mult în fața tabletelor, a televizorului, mai ales în perioada de dezvoltare senzorio-motorie (0-2 ani), în majoritate cazurilor, se produc rupturi sau scurtcircuitări între senzaţii şi percepţii la nivelul majorităţii organelor de simţ. Copilul ajunge astfel să nu mai poată integra, sau să integreze diferenţiat informaţiile primite din mediu. Apar astfel o multitudine de comportamente problemă. Au dificultăți de învățare și de comunicare, sunt mai atrași de obiecte decât de oameni, nu reacționeaza la mișcări, atingere, sunete. Nu plâng când se lovesc, se mișca greu, nu privesc spre interlocutor sau sunt foarte concentrați asupra unui singur lucru, nu pot trece de la o situție la alta, au prieteni imaginari, etc.

În primii ani de viață, copiilor trebuie să li se vorbească, să audă cântece, să li se citească şi aceste eforturi sunt răsplătite de abilitatea copilului de a vorbi şi citi mai devreme. Dacă se răspunde la murmurul şi eforturile lor de a repeta cuvinte copilul îşi dezvoltă limbajul mai rapid.

În România nu există o statistică despre copiii care au stfel de probleme. Abia în ultimii ani pediatrii au început să vorbească despre autismul virtual. Pe de-o parte părinții refuză să mergă cu copilul la specialist să ceară ajutorul, pe de altă parte se merge pe ideea că va crește și-și va schimba comportamentul.

Există o tendință clară de înmulțire a cazurilor. Din pacate, diagnosticarea precoce nu este pusa la punct în țara noastră.” Tiberiu Done, logoped

Incidența autismului este în creștere la nivel mondial. În cel mai recent studiu făcut de Departamentul de Sănătate din SUA, unul din 91 de copii este autist, în Marea Britanie studii recente arată că 1 din 100 de copii are autism (National Autistic Society), iar în Coreea de Sud 1 din 38 de copii(American Journal of Psychiatry). La nivel mondial se raportează o incidență de aproximativ 1 caz la 154 de copii (Shin Young Kim & colab.). Conform OMS autismul este considerat epidemic.

Sursă: Studiu, Centrul pentru Copii cu Autism, Autor: Marius Teodor Zamfir

1Comment
  • Razvan Goidaci
    Posted at 11:18h, 12 January Reply

    copii mai inaintati in varsta pot sa se imbolnaveasca de autismul virtual?

Post A Comment